Fakty Oświęcim
•
•
Paweł Wodniak
Obwodnica Zatora ma być gotowa za 28 miesięcy
Konsorcjum Strabag zbuduje obwodnicę Zatora. Właśnie w sercu Doliny Karpia doszło we wtorek do podpisania umowy.
Obwodnica Zatora pobiegnie nowym śladem i połączy drogi krajowe nr 44 i 28. Fot. GDDKiA Nowa droga pobiegnie po zachodniej stronie miasta i połączy drogi krajowe (DK) nr 44 i 28. „Obwodnica to trasa o długości 2,1 km, która uzupełni układ dróg lokalnych wokół Zatora i zmieni ruch w mieście. Rozpocznie się na skrzyżowaniu DK44 i drogi wojewódzkiej (DW) nr 781, na ulicy 1 Maja, i pobiegnie do stacji paliw przy DK28 na ulicy Wadowickiej” – informuje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Początek obwodnicy będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat z Zatora do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce. Dziś DK28 rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej i Krakowskiej w Zatorze. Następnie biegnie ul. Kościuszki, przez Rynek i ul. Wadowicką. Cały ten odcinek, dzięki budowie obwodnicy miasta i nowemu przebiegowi DK28, stanie się w przyszłości drogą lokalną. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora. Dziś przez tę miejscowość przejeżdża codziennie prawie 13 tysięcy samochodów. Nowa trasa powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej. Będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna – wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna. „Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Zaplanowaliśmy budowę jednego przejścia i trzech przepustów dla zwierząt. Powstaną też dwa stawy kompensacyjne, czyli sztuczne mokradła dla zwierząt, i ekrany akustyczne” – kontynuuje Kacper Michna Będzie to też pierwsza budowa drogi krajowej w Polsce realizowana w oparciu o metodykę BIM (ang. Building Information Modeling). BIM to metodyka zarządzania informacją, w której od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystywane jest wspólne środowisko danych stanowiące komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. To także pierwsza drogowa inwestycja z zastosowaniem Elektronicznego Dziennika Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie dokumentacji papierowej wszędzie tam, gdzie to możliwe.
Źródło:
Fakty Oświęcim
Oceń artykuł
/5
( ocen)
Komentarze
Dodaj swój komentarz
Pozostało: znaków
Pozostało: znaków
Przesuń suwak w prawo, aby odblokować
Weryfikacja zakończona pomyślnie!
Brak komentarzy. Bądź pierwszy!
Ładowanie komentarzy...